Jelmagyarázat

Súlyindex

Sebességindex

Nagyobb terhelhetőséggel használható gumiabroncsok jelölései:
reinforced “RF” vagy “XL”: erősített oldalfal.
“C”: nagy teherbírás (általában kisteherautóknál).

Defekttűrő abroncsok:
SSR, ROF, RFT, SST, RUNFLAT, ZP jelölések defekttűrő gumikat jelölnek. Ezek az abroncsok csak olyan gépjárművekre szerelhetők, melyekben nyomás vagy defektfigyelő rendszer van.

Előnye: Levegőnyomás nélkül is biztonságosan vezethető az autó, ha épp nincs lehetőségünk kereket cserélni, esetleg nincs pótkerék, akár 60 km-t is megtehetünk max 80 km/h sebességgel. Ettől függetlenül célszerű a legközelebbi szervizbe elgurulni, ahol megjavítják a defektes abroncsot.

Hátrányai: Az abroncs oldalfalának merevsége miatt minden rezgést, ütődést továbbít a felninek és a futóműnek, ezáltal csökken a komfort is.

A gumi szélessége:
A gumi szélességét milliméterben adják meg (pl. 175 mm). Az átlagos személygépkocsi gumiabroncsának keresztmetszete 145 mm-től (pl. 145/70 R13) körülbelül 335 mm-ig (pl. 335/30 R 19) terjed. A szélességi értékek 10 mm-ként nőnek.

A gumi oldalfal magassága:
A gumi keresztmetszetének százalékban való magasság-szélesség arányáról van szó. Egy /50 azt jelenti, hogy a gumi magassága fele akkora, mint a gumi szélessége. Ahogyan az arány csökken, úgy a gumi oldala is mind keskenyebb lesz – ez jellemző a sportosabb személygépkocsikra (225/40…). Kivétel: A 80-as és a 82-es szériáknak régebben nem a “…/80” volt a jelölése, ennek megfelelően lehetséges, hogy a régi technikai leírásoknál még a “155 R13” bejegyzést találjuk. Ez megfelel a vásárlásnál a “155/80 R13” -nak.

(Az “R” betű a radiál szót jelöli. A szabvány szerint csak egyetlen fajta felépítésű gumit szabad felszerelni. Mindkét fajta felépítésű gumit vegyesen – vagyis diagonális és radiális gumikat ugyanazon a gépkocsin – StVZO 36. § -a nem engedélyezi.)

A gumi peremkarika átmérője:
A felni átmérőjét keresztben mérik, a felni egyik szélétől a másikig, az értéket többnyire collban adják meg. A szokásos méretek 10″ -tól 22″-ig változnak.

Forgásirány:
A gumi oldalfalán találhatunk olyan jelzéseket, mint a “Rotation”, “Drehrichtung” (gurulásirány), “Direction” (irány), az irányt jelző nyíllal együtt. Az ilyen gumi felszerelésekor mindig szem előtt kell tartani a forgásirány betartását.

Tubeless:
Tömlő nélküli gumit jelöl.

Gyártási dátum:
Rövidítési és kódolási rendszer: az ún. “DOT”-szám mutatja a gyártás időpontját. Az első két számjegy a gyártási hetet, míg az utolsó két számjegy az évszámot jelzi. Például: 2409 = 2009 év, 24. hét. A háromjegyű számok ezredforduló előtt készült abroncsok, ezek használatra már nem alkalmasak!

Kopásjelző (“TWI”):
A gumi oldalfalán több helyen is látható a “TWI” rövidítés. Ha a mintázat összekopik a jelölt résszel, akkor a gumiabroncs mintázata már 1,6 mm alatt van (a törvény által meghatározott minimális érték), így használatra már nem alkalmas. Ne várja meg, amíg a gumi ennyire elkopik! Tesztek bizonyítják, hogy a nyári gumik 3 mm alatt, a téli gumik 4 mm alatt rosszul tapadnak.

Téli gumik:
Az “M+S”, “M-S”, “M&S” vagy hasonló rövidítésekkel jelölik. Ez a gumitípus megfelel a speciális téli igénybevételnek.

“E” ellenőrzési jel:
Az ECE-ellenőrzési jelet “E” vagy “e” betűként tüntetik fel és az európai normák (ECE- R 30) betartását igazolja. A jelzés kötelező Európában. Ennek megfelelően a személygépkocsin nem használhatunk olyan gumit, amelyen ez a jel nem található meg.

DEMO:
Teljes értékű bemutató/teszt gumi, maximum 10 km-t futott.
Ugyanúgy 100%-os profilmélységgel rendelkeznek, és valamivel olcsóbban megvásárolhatóak mivel egyszer már fel volt szerelve. Mindenképp jó választás lehet, ha valaki ugyan azt a gumit egy picivel kedvezőbb áron szeretné.

Gumiabroncs homologizáció:
A homologizált gumiabroncs, egy adott gépjárműmodell esetén, a legjobb teljesítményt, irányíthatóságot és a biztonságos haladást biztosítja.
Ezeket a gumiabroncsokat az egyes autómárkák igényeinek megfelelően fejlesztik és az autógyártók az alapfelszereltség részeként szerelik.
A gépjárművezetőknek a homologizált gumiabroncs, a legjobb vezetési élményt és a legnagyobb biztonságot jelenti.

AR: Alfa Romeo homológ

AM: Aston Martin homológ

AO, AOE, RO1: Audi homológ

B: Bentley homológ

C1: Chrysler homológ

*: BMW homológ

K1,K2,K3: Ferrari homológ

J: Jaguar homológ

L: Lamborghini homológ

LR: Land Rover homológ

JLR: Jaguar & Land Rover homológ

LS: Lotus homológ

MGT: Maserati homológ

MC: McLaren homológ

MOE, MO, MO1: Mercedes homológ

NR1: Nissan homológ

N0, N1, N2, N3, N4, N5, N6: Porsche homológ

T0, T1, T2: Tesla homológ

FI: Fiat homológ